•  

     

    Śląska Orkiestra Kameralna

Śląska Orkiestra Kameralna

Śląska Orkiestra Kameralna

Śląska Orkiestra Kameralna pod Dyrekcją Roberta Kabary

Założona w 1981 roku przez kompozytora i dyrygenta prof. Jana Wincentego Hawela, który przez 25 lat pozostawał jej kierownikiem artystycznym. Od roku 2006 przez kolejne cztery lata funkcję tę pełnił laureat I nagrody VI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga,Włoch Massimiliano Caldi. Obecnie orkiestra pracuje pod kierownictwem Roberta Kabary – w jednej osobie utytułowanego w międzynarodowych konkursach (m. in. im. H. Wieniawskiego w Poznaniu i Australia Bicentennial w Adelajdzie) wirtuoza skrzypiec oraz dyrygenta, który doskonalił swój warsztat pod okiem maestro Jerzego Maksymiuka.

Szeroki zakres repertuarowy zespołu jest oryginalnie zróżnicowany: wchodzą weń, obok wielkich klasyków kameralistyki, zarówno kompozycje rzadko grywane (G. Holst, A. Piazzolla, O. Respighi), jak również smyczkowe opracowania wirtuozowskich utworów kameralnych F. Schuberta, F. Mendelssohna, P. Czajkowskiego, D. Szostakowicza.

Śląska Orkiestra Kameralna zdobyła uznanie na scenie międzynarodowej. Jest zapraszana na wielefestiwali i cyklicznych imprez muzycznych, jak: Festival Murten Classics, Le Festival des Voutes w Sud-Vendée, Schubertiade w Schloss Eyb, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Rialp, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Czeskim Krumlowie, Festiwal w Łańcucie, Festiwalu Muzyki Kameralnej Kwartet Śląski i jego goście, czy Muzyka w Starym Krakowie. Zespół koncertował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy, jak Concertgebouw w Amsterdamie, berliński Konzerthaus czy Sala Verdi w Konserwatorium Mediolańskim.

Orkiestra współpracowała z całą plejadą świetnych solistów, pośród których są m. in.: Ivan Monighetti, Shlomo Mintz, Kevin Kenner, Garrick Ohlsson, Eugen Indjić, Bruno Canino, Marianna Vasilieva, Wolfgang Güttler oraz Konstanty Andrzej Kulka, Krzysztof Jakowicz, Kaja Danczowska, Agata Szymczewska, Leszek Możdżer, Andrzej Jagodziński. Występowała także pod znakomitymi batutami dyrygentów: Paula Esswooda, Jerzego Maksymiuka, Mirosława J. Błaszczyka, Tadeusza Wojciechowskiego, a także Marka Mosia.

Zespół dokonał wielu nagrań, które zostały znakomicie przyjęte zarówno przez melomanów jak i krytyków. Do Fryderyków mianowano płytę z koncertem wiolonczelowym Stanisława Moryty z udziałem Tomasza Strahla pod dyrekcją Mirosława J. Błaszczyka (2006), płytę pod tą samą batutą i z udziałem Kaji Danczowskiej, z utworami Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Mikołaja Góreckiego (2013) oraz krążek Missa de Maria a Magdala Pawła Łukaszewskiego (2014). Ta płyta w tym samym roku otrzymała nagrody: Choc de Classica francuskiego miesięcznika Classica, a w Paryżu Orphée d'Or – Grand Prix International du Disque Lyrique. Album 7 widoków w drodze do Krakowa Grzegorza Turnaua z udziałem Śląskiej Orkiestry Kameralnej został nominowany do Fryderyka 2015 w kategorii album roku pop.

Koncertmistrzem zespołu jest Dariusz Zboch, autor wielu aranżacji i opracowań przeznaczonych dla orkiestry, który w latach 2011-2013 pełnił również funkcję kierownika artystycznego zespołu.

Robert KABARA

Śląska Orkiestra Kameralna

Dyrygent; wirtuoz skrzypiec i altówki
Doktor habilitowany : profesor w Akademii Muzycznej w Katowicach; adiunkt w Akademii Muzycznej W Krakowie

Swoją drogę artystyczną R. Kabara realizował w kilku wymiarach, przechodząc wszystkie szczeble muzycznego doświadczenia i osiągnięć. Już w czasie edukacji w krakowskiej Akademii, będąc studentem Eugenii Umińskiej -ostatnim przed jej śmiercią, a potem Kai Danczowskiej, rozpoczął działalność koncertową, co zaowocowało laurami w międzynarodowych konkursach skrzypcowych, m. in. I miejsce w Australia Bicentennial w Adelajdzie /1988/ oraz III miejsce oraz 9 nagród pozaregulaminowych w IX Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu /1986/, dokąd powrócił w 2017 roku jako juror XV edycji Konkursu , a także specjalna nagroda Ministra Kultury Francji w Konkursie im. Zino Francescatiego w Marsylii /1989/.

R. Kabara miał sposobność konfrontować swój warsztat skrzypcowy z takimi mentorami jak m. in: André Gertler, Yehudi Menuhin czy Grigori Zhyslin, który wiele lat później zasugerował R. Kabarze wprowadzenie do repertuaru gry na altówce. Altówka posłużyła R. Kabarze - obok występów w duecie z M. Vengerovem - do realizacji muzyki K. Pendereckiego: Concerto Doppio / m.in. z A. Szymczewską w Erywaniu, M. Vasilevą w Olsztynie / oraz Koncertu altówkowego, który po dyrekcją kompozytora wielokrotnie wykonywał w kraju i zagranicą / Frankfurt n/Renem, Lwów, Moskwa/ i nagrał w Lusławicach z Sinfonią Iuventus w serii Penderecki Special Edition/DUX/.

W 2011 roku po ukończeniu dwuletnich, prywatnych studiów dyrygenckich pod okiem Maestro Jerzego Maksymiuka w Warszawie rozpoczął działalność estradową jako dyrygent, mając za sobą także summę wcześniejszych przygotowań i doświadczeń w postaci pełnienia roli koncertmistrza. Na zaproszenie Jerzego Semkowa, R. Kabara był liderem Orkiestry w Montpellier /Francja/, występował z Sinfonią Varsovia, jak również wraz z Krystianem Zimermanem przewodził Polish Festival Orchestra w tournee po obu kontynentach dla uczczenia150 rocznicy śmierci Chopina. Po raz ostatni zasiadł w pulpicie w wielonarodowej Orchestra for Peace w 70 rocznicę wybuchu II wojny światowej jako przedstawiciel Polski w uroczystych koncertach w Krakowie i Sztokholmie.

Szczególnym epizodem w drodze artystycznej R. Kabary było okres 20-letniej pracy z Sinfoniettą Cracovia /1994 – 2014/, w którym splotły się w jego rękach aspekty instytucjonalnego i artystycznego kreowania nowej formacji muzycznej. Był dyrektorem naczelnym i artystycznym świeżo powstałej orkiestry, a także jako lider i dyrygent wypracował markę ‘Sinfonietta Cracovia’ czyli orkiestry kameralnej, która z łatwością odnajdywała się w repertuarze symfonicznym oraz otwarciach na nowe wymiary muzyki, zachowując perfekcyjną jakość artystyczną. Jako solista, kameralista i lider R. Kabara koncertował na całym świecie: od Buenos Aires, Carnegie Hall w Nowym Jorku i Reykjavik, poprzez wszystkie historyczne sale Europy, po Emiraty Arabskie, Turcję, Japonię i Toranomon Hall w Tokio. Zrealizował dziesiątki autorskich projektów, w tym kilkaset koncertów, cykle koncertowe: La Musica da Camera oraz Grand Virtuoso, festiwale Wieniawski Avangarde i Russia con Passione, tournee Sinfonietty Cracovia w Japonii /2012/ z koncertami w 11 salach koncertowych dla 40-tysięcznej publiczności.

Swą działalność dyrygencką R. Kabara otworzył ,‘Muzyką na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę’ B.Bartoka w wykonaniu połączonych orkiestr Sinfonietta Cracovia i Sinfonia Iuventus. Pod jego batutą występowali m.in. M. Vengerov, A. Baeva, R. Lacatos, E. Mechetina, M. Vasilieva, J. Lisiecki, Soyoung Yoon, M. Kobayashi, S. Tarara, D. Krakauer, Heinz i Ursula Holligerowie. Uprawia szeroki wachlarz repertuarowy: obok baroku i wielkich klasyków preferuje muzykę rosyjską XX w. oraz polskich twórców awangardy. Przygotowuje prawykonania – ostatnio Koncert fletowy M. Góreckiego i Musique pour cordes P. Mosa. Koncertuje z orkiestrami kameralnymi i symfonicznymi w filharmoniach m.in. w Gdańsku, Lublinie, Olsztynie, Rzeszowie i w Warszawie.

R. Kabara jest artystą, który ma w dorobku liczne nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne, wśród których wyróżnione zostały nagrodą Fryderyk ’98 ‘Pory roku’ Vivaldiego, a Diapason d’ Or / a nadto Opus HD d’OR i Audiosream’s Best HD Albums 2012/ we Francji otrzymało jego nagranie dla holenderskiej firmy Channel Classics I Koncertu skrzypcowego K. Pendereckiego z Sinfoniettą Cracovia pod batutą kompozytora. Zarejestrował także koncerty skrzypcowe: fis-moll H. Wieniawskiego dla TV ARTE, II Koncert G. Bacewicz oraz dwukrotnie koncert A. Panufnika /DUX/.

Poczynając końca 2013 jest I dyrygentem i szefem artystycznym Śląskiej Orkiestry Kameralnej, z którą uczestniczy w otwarciu X Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. G. Fitelberga w Filharmonii Śląskiej wykonując utwór E. Knapika ’Przystępuję do ciebie’ /z U. Kryger/. Ze śląskimi kameralistami nagrał 2 płyty: z utworem M. Góreckiego „Jasności promieniste” / z A. Zubel/ oraz z koncertem Leszka Długosza, barda Piwnicy pod Baranami w Krakowie /’Ja nie jestem Amadeusz Mozart’/. Wcześniejsze rejestracje dyrygenckie z Sinfoniettą Cracovia to: ‘Lutosławski – muzyka kameralna’ dla Arion Records /Francja/, I Koncert wiolonczelowy A. Dvořáka /z Z. Szambelan/ i ‘Wełtawa’ B. Smetany /DUX/ oraz ścieżka dźwiękowa A. Komasy -Łazarkiewicza do filmu A. Holland ‘Burning Bush’ /HBO/.

Za swoją działalność R. Kabara uhonorowany został przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz odznaczeniem „Honoris Gratia”, które otrzymał z rąk prezydenta Miasta Krakowa podczas uroczystych obchodów XV-lecia działalności Sinfonietty Cracovia. Wraz z Sinfoniettą odebrał w 1998 „Europejską Nagrodą Kultury” przyznawaną przez Fundację Kultury Europejskiej przy Radzie Europy. W 2014 został udekorowany srebrnym Krzyżem Zasługi z nadania Prezydenta RP.

Foto archiwum z występów