Dyrygent; wirtuoz skrzypiec i altówki
Doktor habilitowany : profesor w Akademii Muzycznej w Katowicach; adiunkt w Akademii Muzycznej W Krakowie
Swoją drogę artystyczną R. Kabara realizował w kilku wymiarach, przechodząc wszystkie szczeble muzycznego doświadczenia i osiągnięć. Już w czasie edukacji w krakowskiej Akademii, będąc studentem Eugenii Umińskiej -ostatnim przed jej śmiercią, a potem Kai Danczowskiej, rozpoczął działalność koncertową,
co zaowocowało laurami w międzynarodowych konkursach skrzypcowych, m. in. I miejsce w Australia Bicentennial w Adelajdzie /1988/ oraz III miejsce oraz 9 nagród pozaregulaminowych w IX Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu /1986/, dokąd powrócił w 2017 roku jako juror XV edycji Konkursu , a także specjalna nagroda Ministra Kultury Francji w Konkursie im. Zino Francescatiego w Marsylii /1989/.
R. Kabara miał sposobność konfrontować swój warsztat skrzypcowy z takimi mentorami jak m. in: André Gertler, Yehudi Menuhin czy Grigori Zhyslin, który wiele lat później zasugerował R. Kabarze wprowadzenie do repertuaru gry na altówce. Altówka posłużyła R. Kabarze - obok występów w duecie z M. Vengerovem - do realizacji muzyki K. Pendereckiego: Concerto Doppio / m.in. z A. Szymczewską w Erywaniu, M. Vasilevą w Olsztynie / oraz Koncertu altówkowego, który po dyrekcją kompozytora wielokrotnie wykonywał w kraju i zagranicą / Frankfurt n/Renem, Lwów, Moskwa/ i nagrał w Lusławicach z Sinfonią Iuventus w serii Penderecki Special Edition/DUX/.
W 2011 roku po ukończeniu dwuletnich, prywatnych studiów dyrygenckich pod okiem Maestro Jerzego Maksymiuka w Warszawie rozpoczął działalność estradową jako dyrygent, mając za sobą także summę wcześniejszych przygotowań i doświadczeń w postaci pełnienia roli koncertmistrza. Na zaproszenie Jerzego Semkowa, R. Kabara był liderem Orkiestry w Montpellier /Francja/, występował z Sinfonią Varsovia, jak również wraz z Krystianem Zimermanem przewodził Polish Festival Orchestra w tournee po obu kontynentach dla uczczenia150 rocznicy śmierci Chopina. Po raz ostatni zasiadł w pulpicie w wielonarodowej Orchestra for Peace w 70 rocznicę wybuchu II wojny światowej jako przedstawiciel Polski w uroczystych koncertach w Krakowie i Sztokholmie.
Szczególnym epizodem w drodze artystycznej R. Kabary było okres 20-letniej pracy z Sinfoniettą Cracovia /1994 – 2014/, w którym splotły się w jego rękach aspekty instytucjonalnego i artystycznego kreowania nowej formacji muzycznej. Był dyrektorem naczelnym i artystycznym świeżo powstałej orkiestry, a także jako lider i dyrygent wypracował markę ‘Sinfonietta Cracovia’ czyli orkiestry kameralnej, która z łatwością odnajdywała się w repertuarze symfonicznym oraz otwarciach na nowe wymiary muzyki, zachowując perfekcyjną jakość artystyczną.
Jako solista, kameralista i lider R. Kabara koncertował na całym świecie: od Buenos Aires, Carnegie Hall w Nowym Jorku i Reykjavik, poprzez wszystkie historyczne sale Europy, po Emiraty Arabskie, Turcję, Japonię i Toranomon Hall w Tokio. Zrealizował dziesiątki autorskich projektów, w tym kilkaset koncertów, cykle koncertowe: La Musica da Camera oraz Grand Virtuoso, festiwale Wieniawski Avangarde i Russia con Passione, tournee Sinfonietty Cracovia w Japonii /2012/ z koncertami w 11 salach koncertowych dla 40-tysięcznej publiczności.
Swą działalność dyrygencką R. Kabara otworzył ,‘Muzyką na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę’ B.Bartoka w wykonaniu połączonych orkiestr Sinfonietta Cracovia i Sinfonia Iuventus. Pod jego batutą występowali m.in. M. Vengerov, A. Baeva, R. Lacatos, E. Mechetina, M. Vasilieva, J. Lisiecki, Soyoung Yoon, M. Kobayashi, S. Tarara, D. Krakauer, Heinz i Ursula Holligerowie. Uprawia szeroki wachlarz repertuarowy: obok baroku i wielkich klasyków preferuje muzykę rosyjską XX w. oraz polskich twórców awangardy. Przygotowuje prawykonania – ostatnio Koncert fletowy M. Góreckiego i Musique pour cordes P. Mosa. Koncertuje z orkiestrami kameralnymi i symfonicznymi w filharmoniach m.in. w Gdańsku, Lublinie, Olsztynie, Rzeszowie i w Warszawie.
R. Kabara jest artystą, który ma w dorobku liczne nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne, wśród których wyróżnione zostały nagrodą Fryderyk ’98 ‘Pory roku’ Vivaldiego, a Diapason d’ Or / a nadto Opus HD d’OR i Audiosream’s Best HD Albums 2012/ we Francji otrzymało jego nagranie dla holenderskiej firmy Channel Classics I Koncertu skrzypcowego K. Pendereckiego z Sinfoniettą Cracovia pod batutą kompozytora. Zarejestrował także koncerty skrzypcowe: fis-moll H. Wieniawskiego dla TV ARTE, II Koncert G. Bacewicz oraz dwukrotnie koncert A. Panufnika /DUX/.
Poczynając końca 2013 jest I dyrygentem i szefem artystycznym Śląskiej Orkiestry Kameralnej, z którą uczestniczy w otwarciu X Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. G. Fitelberga w Filharmonii Śląskiej wykonując utwór E. Knapika ’Przystępuję do ciebie’ /z U. Kryger/. Ze śląskimi kameralistami nagrał 2 płyty: z utworem M. Góreckiego „Jasności promieniste” / z A. Zubel/ oraz z koncertem Leszka Długosza, barda Piwnicy pod Baranami w Krakowie /’Ja nie jestem Amadeusz Mozart’/. Wcześniejsze rejestracje dyrygenckie z Sinfoniettą Cracovia to: ‘Lutosławski – muzyka kameralna’ dla Arion Records /Francja/, I Koncert wiolonczelowy A. Dvořáka /z Z. Szambelan/ i ‘Wełtawa’ B. Smetany /DUX/ oraz ścieżka dźwiękowa A. Komasy -Łazarkiewicza do filmu A. Holland ‘Burning Bush’ /HBO/.
Za swoją działalność R. Kabara uhonorowany został przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz odznaczeniem „Honoris Gratia”, które otrzymał z rąk prezydenta Miasta Krakowa podczas uroczystych obchodów XV-lecia działalności Sinfonietty Cracovia. Wraz z Sinfoniettą odebrał w 1998 „Europejską Nagrodą Kultury” przyznawaną przez Fundację Kultury Europejskiej przy Radzie Europy. W 2014 został udekorowany srebrnym Krzyżem Zasługi z nadania Prezydenta RP.