•  

     

    Projekt Amsterdam

Orkiestra Kameralna Wratislavia

Zespół został utworzony przez wirtuoza skrzypiec i wybitnego koncertmistrza Jana Staniendę, mającego na swoim koncie wiele znakomitych osiągnięć. Od 1975 roku był członkiem Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka, a od 1977 jej koncertmistrzem i solistą. W 1976 roku zostal wyróżniony na międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Niccolo Paganiniego w Genui. Koncertował z wieloma znakomitymi muzykami, występował we wszystkich krajach europejskich i poza Europą.

Skład Orkiestry Kameralnej Wratislavia, tworzą znakomici artyści, koncertujący również jako soliści i laureaci konkursów, pedagodzy uczelni muzycznych, Stanowili trzon orkiestr Sinfonia Helvetica, Menuhin Festiwal Orchestra, z którymi odbyli tournee koncertowe do Japonii. Znakomitą historię Orkiestry Wratislavia współtworzą nazwiska tak wielkich muzyków, z którymi koncertowali jak: Grzegorz Nowak, Krystian Zimermann, James Galway, Sharon Kam. Nazwy sławnych sal koncertowych, w których występowali, tworzą całokształt i pełny wachlarz osiągnięć.
Przez kilkanaście lat istnienia zespół Orkiestry Wratislavia odbył pasmo koncertów w Polsce i na świecie. Artyści stali się pomysłodawcą Festiwalu Muzyki Kameralnej Wieczory w Arsenale- corocznego od 18 lat wydarzenia, wpisanego w kalendarz muzycznych wydarzeń Wrocławia. Orkiestra występowała w ramach festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne Muzyka Dawna- Muzyka Nowa 1996, W Filharmonii Narodowej i Zamku Królewskim w Warszawie, Łańcucie podczas Muzycznego Festiwalu, Festiwalu Wratislavia Cantans i Musica Polonica Nova we Wrocławiu, w Berlinie i Monachium, Petersburgu i na Syberii podczas sezonu Kultury Polskiej w Rosji, podczas otwarcia Roku Chopinowskiego w Chinach oraz w Meksyku na Międzynarodowym Festiwalu Cervatino oraz Festival de Musica de Morelia Miguel Bernal Jimenez. Wratislavia współtworzyła także oprawę muzyczną Igrzysk Olimpijskich w Atlancie, a także inaugurację 46 Kongresu Eucharystycznego we Wrocławiu, goszczącego Papieża Jana Pawła II.

Wśród znamienitych osiągnięć orkiestry znajdują się świetne nagrania, w tym Album “Haydn, Denisov – Cello Concertos” z udziałem Marcina Zdunika, nagrodzony Fryderykiem 2010. “Muzyka polska”, nominowana do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk 2002, oraz “Katarzyna Duda - Le Streghe 2” - nominowana do nagrody Fryderyk 2001. Orkiestra dokonała także szeregu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów polskich, licznych nagrań radiowych i telewizyjnych.

Paul Meyer

Paul Meyer jest prawdopodobnie najbardziej znanym współczesnym solowym klarnecistą pochodzącym z Francji. Znany jest ze swoich solowych nagrań dla Denon, zwłaszcza w współpracy z Jean- Pierr Rampal i Eric Le Sage. Studiował w Konserwatorium Paryskim oraz w Basler Musikhochschule. W 1982 roku wygrał francuską edycję konkursu Młodego Muzyka, a w 1984 Międzynarodowe Przesłuchania Koncertowe Młodych Artystów.

Jest znakomitym wykonawcą muzyki współczesnej na klarnet. Jego udziałem są prawykonania dzieł Gerda Kuhr, Krzysztofa Pendereckiego i Luciano Beria. Nagrał również niektóre z mniej znanych dzieł tradycyjnego repertuaru klarnetowego, w tym: w 1990 roku współpracy z Gerard Causse, francuskim altowiolistą utwory na altówkę i klarnet skomponowane przez Maxa Brucha dla Erato, w 1994 wspólnie z Jean-Pierre Rampal koncert na dwa klarnety Ignaza Pleyela, jak i Symfonię koncertującą napisaną przez Franza Danzi dla wytwórni Denon.
Koncertował i dokonał nagrań z takimi dyrygentami, jak m.in.: Emmanuel Krivine, Gunther Herbiga, Esa- Pekka Salonen, Yehudi Menuhin, Jerzy Maksymiuk, Kent Nagano, Ulf Schirmer, Heinrich Schiff, David Zinman, Michael Gielen i Luciano Beria. Jego partnerami w wykonaniach dzieł kameralnych obejmują współpracę z Eric Le Sage ( stałego członka Duo), Jean-Pierre Rampal, Gerard Causse, Francois- Rene Duchable, Maria Joao Pires, Pamela Frank, Yuri Bashmet, Gidon Kremer, Yo-Yo Ma, Mścisław Rostropowicz, Vladimir Spivakov, Tabea Zimmermann, Heinrich Schiff, Barbara Hendricks, Natalie Dessay, Emmanuel Pahud, Myung- Whun Chung i Gil Shaham.

Meyer jest także dyrygentem wielu orkiestr, w tym między innymi Seul Philharmonic Orchestra, Filharmonia w Kopenhadze. Prowadził także koncerty Orkiestry Dętej Tokyo Kosei.

Wyjątkowe miejsce Royal Concertgebouw

Concertgebouw jest miejscem o wyjątkowym znaczeniu w skali koncertów i wykonawców muzyki klasycznej na terenie Europy i świata. Zaproszenie Orkiestry Kameralnej Wratislavia do wykonania koncertu w cyklu Robecco Summer Nights było dużym wyróżnieniem. Koncert odbył się w piątkowy letni wieczór 22 lipca w głównej sali koncertowej Royal Concertgebouw był bardzo udany. Publiczność holenderska, z natury powściągliwa, znakomicie przyjęła wykonanie.

Owacja na stojąco po Koncercie klarnetowym W.A.Mozarta, w wykonaniu znakomitego Paul Meyer wraz z Orkiestrą Kameralną Wratislavia, w pierwszej części koncertu, zwieńczyła również drugą część koncertu z Orawą Wojciecha Kilara, która nie mogła spotkać się z mniejszym aplauzem!

Fantastyczna akustyka

Akustyka sali koncertowej jest fantastyczna, dreszczyk się pojawia do teraz na samo wspomnienie wrażenia. Byłoby cudownie móc pojawić się ponownie na scenie tej szacownej instytucji. Serdecznie gratuluję koncertu Orkiestrze i dziękuję gorąco manager solisty i organizatorom w Amsterdamie, za zaangażowanie i współpracę.

W programie koncertu zostały wykonane dzieła:

W.A. Mozart – Eine Kleine Nachtmusik G-dur, KV 525
W. A. Mozart – Koncert klarnetowy A-dur K. 622
A. Dvorak – Serenada na smyczki E dur op.22
A.Piazzolla – Tango Ballet

Wykonawcy:

Paul Meyer – klarnet
Orkiestra Kameralna Wratislavia / Bartosz Bober - koncertmistrz

The Royal Concertgebouw

Królewska Sala koncertowa w Amsterdamie. 11 kwietnia 2013 roku , królowa Beatrix nadała królewski tytuł “Royal” nazwie insytucji. Główna sala koncertowa przewidziana jest dla 1974 słuchaczy. Jej działalność została zainaugurowana koncertem 11 kwietnia 1888 roku, podczas któergo orkiestra w skłądzie 120 osobowym, z ogromnym chórem wykonała dzieła Wagnera , Haendla, Bacha i Beethovena. Ze względu na walory akustyczne Concertgebouw jest uważana za jedną z najlepszych sal koncertowych na świecie, wymieniana na równi z miejscami tak znakomitymi, jak Boston Symphony Hall i Musikverein w Wiedniu.


Impresariat artystyczny wydarzenia

Organizator: FestaProArte Impresariat Artystyczny

Projekt Amsterdam

 

Foto archiwum z występów